Масонството в България
Freemasonry in Bulgaria
60.00 лв.
- автор: Д-р Иво Жейнов, Проф. Пламен Павлов, Доц. Веселина Вачкова, Доц. Спас Ташев, Доц. Христо Темелски
- издателство: Тангра ТанНакРа
- година: 2018
- страници: 288
- корица: твърда
- ISBN: 9789543781553
Описание
Книгата „Масонството в България | Freemasonry in Bulgaria“ е луксозно албумно издание, проследяващо историята на масонството в България и отношенията между българските и европейските масони до 1940 год. Книгата разкрива приноса на българските масони за постигането на националните цели през Българското възраждане, в борбата за обединението на българските земи, при изграждането на свободна България, за излизането от политическата изолация и защитата на човешките права след Първата световна война и др. Книгата съдържа списък с най-изявените масони в различни области на обществения живот, доказващ заслугите на масонството за развитието на духовната и материалната култура в България.
Автори на книгата-албум „Масонството в България | Freemasonry in Bulgaria“ са д-р Иво Жейнов, проф. Пламен Павлов, доц. Веселина Вачкова, доц. Спас Ташев и доц. Христо Темелски.
паралелен текст на български и английски език
Допълнителна информация
Тегло | 1.400 кг |
---|---|
Размери | 21.5 × 28 × 2.5 см |
съдържание
на книгата-албум „Масонството в България | Freemasonry in Bulgaria“
Съдържание
Предговор
Данни за Република България
I. Историческо въведениеАвтори: проф. Пламен Павлов, д-р Иво Жейнов
II. БогомилствотоАвтор: доц. Веселина Вачкова
III. Масонството в България
IV. Началото (преди 1878 г.)Автор: д-р Иво Жейнов
IV. 1. Първите български масони
IV. 2. Ложа „Хуманитас“ в Свищов, 1872 – 1874 г.
IV. 3. Масоните два пъти спасяват жителите на Русе през 1877 г.
V. Масонството във възстановената българска държава (1878 – 1887)Автор: д-р Иво Жейнов
V. 1. „Балканска звезда“ – първата ложа във възстановената българска държава. Първата Велика ложа на свободна България
V. 2. „Братство за короната на България“
V. 3. „Обединено братство“ и „Сперанца“. Високите степени за пръв път в България
VI. Утвърждаване и международно признание (1913 – 1940)Автор: д-р Иво Жейнов
VI. 1. Утвърждаване
VI. 2. Международна дейност и признание
VI. 3. В навечерието на Втората световна война
VII. От саморазпускане до възстановяване (1940 – 1991)Автор: д-р Иво Жейнов
VII. 1. От саморазпускане до възстановяване
VII. 2. Българските масони и спасяването на евреите в БългарияАвтор: доц. Спас Ташев
VIII. Масонството и Българската православна църква (1878 – 1940)Автор: доц. Христо Темелски
IX. Популярни български масони до 1940 г.Автор: д-р Иво Жейнов
X. Хронологична таблица. Използвани източници
XI. Авторите
предговор
Масонството е особена морална система, в основата на която са залегнали трите Велики принципа – за Братската любов, Спомоществователността и Търсенето на истината. В по-стари времена Масонските Ложи възникват като затворени занаятчийски задруги, съставени от професионални зидари и каменоделци, или т.нар. оперативни Масони. Това са самостоятелни занаятчийски единици, необвързани помежду си. На по-късен етап, с постепенното западане на занаята, Ложите започват да приемат за членове мъже, които не са оперативни зидари, или така наречените спекулативни, свободни и приети Масони. В крайна сметка се стига до обособяването на Ложи, съставени само от спекулативни Масони, които използват зидарската символика и инструменти за обясняване и проповядване на житейски и езотерични ценности посредством определени ритуали.
Тези процеси и събития, на първо време в Англия, дават основание да търсим корените на Масонството и по българските земи както в по-далечното, така и в по-близкото време. Във въведението на тази книга са изброени исторически факти, които са свързани или напомнят за ранни прояви на занаята, проблясващи като самородно злато в праха на вековете.
На определен етап Братството предприема стъпки да се структурира организационно. Началото е в Лондон, в далечната 1717 г. (преди 300 години), където четири съществували дотогава „спекулативни“ Свободнозидарски Ложи се обединяват в първата Велика Ложа. Великата Ложа на Лондон, впоследствие приела името Велика Ложа на Англия, а още по-късно и Обединена Велика Ложа на Англия, съществува и до днес.
За да се съхранят и продължат във времето древните практики, през последващите десетилетия се оформят правила и изисквания, на които всяка Велика Ложа трябва да отговаря, за да може да установява братски взаимоотношения с друга Велика Ложа. Това са така познатите базисни принципи за взаимно признание. Тяхното спазване не отнема правото една Велика Ложа да изработва и приема вътрешни правила за управление на занаята в собствената си държава (или Ориент, както е прието да се казва). Всяка една Велика Ложа е независима и неподвластна – не дели властта си с никаква външна или вътрешна сила или институция.
Необходимостта от такова регламентиране възниква още от края на ХVIII в. Причината е, че се формират Велики Ложи, които допускат на ритуална работа в Масонските храмове жени, както и обсъждане на политически и религиозни теми. Масонските структури, които прилагат такива практики, се определят като „нерегулярни“ и съответно всяка тяхна производна е също „нерегулярна“. В Англосаксонското Масонство принципът за регулярност на „произхода“ е от най-старите, заедно с вярата във Великия Архитект на Вселената и на Неговата проявена воля, както и членството само на мъже. Водещата роля в тази традиция принадлежи на Обединената Велика Ложа на Англия (ОВЛА). Базисните принципи за регулярност и признание, формулирани от Обединената Велика Ложа на Англия, се използват десетилетия наред от по-голямата част от световното Масонство. Те са окончателно кодифицирани с решение на ОВЛА от 4 септември 1929 г. Понастоящем са задължителни и се използват от всички Велики Ложи по света, които се самоопределят като регулярни.
Принципите са:
- Регулярност на произхода: тоест всяка Велика Ложа трябва да е била законно учредена от надлежно призната Велика Ложа или от три или повече регулярно учредени Ложи.
- Вярата във Великия Архитект на Вселената и на Неговата проявена воля е съществена квалификация за членство.
- Всички посветени трябва да приемат своето задължение върху отворената Книга на Светия закон, което има смисъла на откровение от горе и което обвързва съзнанието на отделния индивид, който се посвещава.
- Членовете на Великата Ложа и на отделните Ложи трябва да бъдат само мъже и никоя Велика Ложа няма да има Масонски отношения от какъвто и да било род със смесени Ложи или организации, които допускат жени за членове.
- Великата Ложа има суверенна юрисдикция над Ложите, контролирани от нея, тоест тя ще бъде отговорна, независима, самоуправляваща се организация с единствена и неоспорима власт над Изкуството или символичните степени (посветен чирак, калфа и майстор масон) в рамките на своята юрисдикция. По никакъв начин няма да бъде обект на контрол, нито ще дели властта си с Върховен съвет или друга организация, претендираща за надзор над тези степени.
- Трите Големи светлини на Свободното масонство (а именно Книгата на Светия закон, Правият ъгъл и Пергелът) трябва винаги да бъдат изложени, когато Великата Ложа или нейните съставни Ложи работят.
- Обсъждането на религия и политика в Ложата е строго забранено.
- Принципите на Старите правила (Древните ландмарки), обичаи и установен ред на „занаята“ трябва стриктно да се спазват.
Жените – съпруги, дъщери и други, свързани по родствена или роднинска линия с Брат масон, се именуват „сестри“ и се ползват с необходимото уважение и подкрепа от страна на Братството.
Към края на ХIХ и началото на XX в. окончателно се оформя и т.нар. Континентално Масонство, част от което е Франкофонското, което допуска прием на атеисти, участие на жени в ритуалните сбирки на Ложите, разговори на политически и религиозни теми и организирани действия във вътрешен и международен план, както и други действия, които са напълно „нерегулярни“ за Англосаксонското Масонство. Най-ярки и водещи представители на това Масонство са Великият Ориент на Франция, Великата Ложа на Франция и техни производни.
Практиките, присъщи на Франкофонското Масонство, в много случаи се оказват стимулиращи както за редица балкански, така и за други народи в борбите за постигане на обществени, освободителни и еманципиращи цели. Явлението, много обстоятелствено описано в това издание, е от времето, преди да се публикуват официално споменатите по-горе принципи.
Може да се каже, че поради много турбулентната и динамична геополитическа ситуация в Европа в края на ХIХ и началото на XX в. и особено между двете световни войни, Франкофонското Масонство оказва значително влияние на Балканите. В резултат през 1917 г. Великата Ложа на Франция с посредничеството на Великата Ложа на Швейцария „Алпина“ инсталира Великата Ложа на България (ВЛБ). Съгласно данните, с които разполагаме, ВЛБ е работила регулярно, но поради произхода си и други причини не е призната от ОВЛА. Международното признание на ВЛБ идва в повечето случаи от Ложи, производни на континенталната традиция, но не само. Спазването на изискванията на Древните ландмарки и особено вярата в съществуването на Великия Архитект на Вселената (Бог) винаги са били в основата на дейността на ВЛБ. За да се преодолеят несъответствията в нормативната уредба на „занаята“, ритуалните правилници, устав-конституцията и всички останали основни документи непрекъснато се усъвършенстват и доразвиват. В резултат на усърдната и целенасочена Масонска работа на ВЛБ и след стриктни и продължителни проверки, в 1936 г. Върховният съвет на 33-та и последна степен на Южната юрисдикция на Стария и приет Шотландски Обред инсталира Върховен съвет на България. На 15 май 1939 г. България заема мястото на Полша като редовен член в Изпълнителното бюро на Международната Масонска асамблея. На 10 юли 1939 г. българският Масон Стойчо Мошанов, председател на Народното събрание, е допуснат в зала „Олимпия“ – Лондон, където НКВ херцогът на Кент е инсталиран като Велик майстор на Обединената Велика Ложа на Англия – позиция, която той заема и до днес.
Настоящото издание запознава читателите с основните етапи от развитието на Масонството в България от първите му прояви до възстановяването му след 1990 г. – в продължение на почти 200 години. Голяма част от историята на българското Масонство е свързана с борбите на народа за национално освобождение от една деспотична империя, за възстановяването и укрепването на българската държава, за защита на българското население в Добруджа, Западните покрайнини, Македония и Тракия, останало извън политическите граници на възстановената държава България, и много други. Братската взаимопомощ не е била насочена само към българите, а и към прокудените от Турция арменци, към белоемигрантите от Русия и към българските евреи през Втората световна война.
Описани са светски и други организации, в това число и парамасонски (Масонски формирования, допускащи жени или съставени само от жени), изградени с Масонско съдействие или покровителство – Българският Червен кръст, Въздържателните дружества, Бялото братство, Теософското дружество и други благотворителни, научни, патриотични, образователни, културни и човеколюбиви организации и формации.
Тези инициативи не са се разглеждали от българското Масонство като политически, а като обществени и хуманитарни, подчинени на Масонските добродетели – човеколюбието, безграничната доброта и търсенето на истината, всичките те основаващи се на честта и на познанието
творчески колектив
Книгата-албум „Масонството в България | Freemasonry in Bulgaria“ се издава със съдействието на:
Бен Крос, Бранимир Цанков, Валентин Главчев, арх. Георги Бакалов, Георги Гергов, Деяна Бонева, Жорж Трак, Иван Бърнев, Иван Димов, д-р Иван Зайков, д-р Иван Колчаков, Иван Фратев, Иури Събев, Рашко Радомиров, доц. Росен Коларов, Румен Бръшков, Тони Тонев, Христо Андреев, Христо Пехливанов, Юлия Пискулийска
Творчески колектив на книгата-албум „Масонството в България | Freemasonry in Bulgaria“
Автори: д-р Иво Жейнов, проф. Пламен Павлов, доц. Веселина Вачкова, доц. Спас Ташев, доц. Христо Темелски
Консултанти: Борислав Сарандев, Георги Балански, проф. Валери Стефанов, Иван Токаджиев, доц. Илия Кожухаров, проф. Илия Тодев, Кирил Блъсков, Момчил Карамитев, Михаил Димитров, Стоян Райчевски, проф. Христо Матанов
Снимков материал: архив на авторите, архив на издателството, блог „Стара София”, „Изгубената България”, Държавна агенция „Архиви“, Уикипедия, НБКМ, д-р Александър Нишков, Тошо Пейков
Преводачи: Николина Панова, Адриана Момчилова
Графичен дизайн: Ралица Карапантева
Трябва да влезнете в профила си, за да публикувате отзив.
Отзиви
Все още няма отзиви.